-
۳۵
+متن شبهه یا سوال:
طبق اعتقاد مسلمانان اولین و تنها انسان ها آدم و حوا بوده اند؟!
می خواستم بدونم چه نظراتی در رابطه با گسترش نسل انسان وجود دارد؟!
+پاسخ کوتاه :
به طور کلی ۳نظریه وجود دارد:
۱. ازدواج فرزندان آدم و حوا با جنیان و فرشتگان
۲. ازدواج فرزندان آدم و حوا با موجوداتی که از قبل از پیدایش انسان ها آفریده شده بودند و با انسان ها همخوانی داشتند.
۳. ازدواج فرزندان آدم و حوا با یکدیگر با توجه به شرایط آن زمان و وجود اضطرار و ضرورت
+پاسخ مفصل :
علماء و مفسرین شیعه درباره این موضوع، نظرات متفاوتی را اتخاذ کرده اند
البته این نظرات بر پایه تفسیر آیات قرآنی و نصوص و روایات مختلف است. به ذکر مختصر این نظرات می پردازیم:
1. ازدواج با فرشتگان و جنّیان: گروه اول نظیر مرحوم علامه مجلسی به استناد روایتی از امام صادق (ع) بر این عقیده اند که: نسل انسان از هابیل و قابیل نبوده بلکه خداوند فرزندانی به نام «شیث» و «یافث» به آدم و حوا عطا کرده و برای آن ها زنانی از جنس فرشتگان و جنیان قرار داد و فرزندان آنان نسل انسان ها را تشکیل دادند.
2. ازدواج با انسان های پیشین:
برخی از شواهد تاریخی نشان می دهد که عُمر زمین میلیون ها سال است و تاریخ حیات آدم و حوا خیلی کمتر از اینهاست!
لذا قبل از آفرینش آدم نیز موجوداتی و حتی انسان هایی وجود داشتند و ممکن است فرزندان آدم و حوا با آن ها ازدواج نموده باشند ، از امام باقر و امام سجاد علیهما السلام نیز روایاتی با این مضمون نقل شده است.
3. ازدواج خواهر و برادر: افرادی همچون علامه طباطبایی (ره) به استناد آیه:
« وَ بَثَّ مِنْهُما رِجالاً کَثِیراً وَ نِساءً؛ و از آن دو ( آدم و حوا) مردان و زنان زیادی به وجود آمدند»
معتقدند: غیر از آدم و حوا در گسترش نسل آدم کسی دخیل نبوده است … و هابیل با دختری که همزاد قابیل بوده ازدواج کرده و قابیل با همزاد هابیل … و نسل گسترش پیدا کرده است.
یعنی برادر با خواهر ازدواج کرده و چون در آن زمان هنوز قانون (حکم) تحریم ازدواج برادر و خواهر از طرف خداوند قرار داده نشده بود و راهی هم برای بقای نسل بشر وجود نداشت از این جهت اشکالی وارد نیست.
– این نوع ازدواج هم اگرچه در احکام اسلام حرام است ولی احکام تشریعی هستند و به فراخور زمان و مکان تعیین می شوند … چه اینکه خداوند حکیم می فرماید: «ان الحکم الا لله» حکم و تشریع احکام تنها از آن خداست.
– این نوع ازدواج در زمان حضرت آدم به خاطر ضرورت و شرایط حرام نبوده و خداوند اذن به آن داده است.
– توضیح تکمیلی:
حلال و حرام اموری بودند که برخی از آنها در هر دوره و هنگام نزول شریعت جدید تغییر می کردند و حتی پاره ای از حلال ها و حرام ها در همان دوره عوض می شدند. بنابراین نمی توانیم حرام ها و حلال هایی را که دین مبین اسلام به عنوان آخرین و کامل ترین دین برای ما به ارمغان آورده است، از ابتدای خلقت آدم ثابت و تغییر ناپذیر بپنداریم، بلکه حلال ها و حرام ها تابع مصلحت ها و مفاسدی واقعی هستند که در موضوعات احکام نهفته است و طبیعتا این مصالح و مفاسد در برهه های مختلف تغییر پذیر می باشند.
(برای مطالعه تفصیلی به لینک های موجود در بخش منبع رجوع کنید):
islamquest.net/fa/archive/question/fa560
hawzah.net/fa/Question/View/63882
منیع : مرکز پاسخگویی به شبهات