چگونگی گسترش نسل انسان ها از آدم و حوا

  • ۳۵
چگونگی گسترش نسل انسان ها از آدم و حوا

+متن شبهه یا سوال:

طبق اعتقاد مسلمانان اولین و تنها انسان ها آدم و حوا بوده اند؟!
می خواستم بدونم چه نظراتی در رابطه با گسترش نسل انسان وجود دارد؟!


+پاسخ کوتاه :
به طور کلی ۳نظریه وجود دارد:

۱. ازدواج فرزندان آدم و حوا با جنیان و فرشتگان

۲. ازدواج فرزندان آدم و حوا با موجوداتی که از قبل از پیدایش انسان ها آفریده شده بودند و با انسان ها همخوانی داشتند.

۳. ازدواج فرزندان آدم و حوا با یکدیگر با توجه به شرایط آن زمان و وجود اضطرار و ضرورت


+پاسخ مفصل :
علماء و مفسرین شیعه درباره این موضوع، نظرات متفاوتی را اتخاذ کرده اند
البته این نظرات بر پایه تفسیر آیات قرآنی و نصوص و روایات مختلف است. به ذکر مختصر این نظرات می پردازیم:

1. ازدواج با فرشتگان و جنّیان: گروه اول نظیر مرحوم علامه مجلسی به استناد روایتی از امام صادق (ع) بر این عقیده اند که: نسل انسان از هابیل و قابیل نبوده بلکه خداوند فرزندانی به نام «شیث» و «یافث» به آدم و حوا عطا کرده و برای آن ها زنانی از جنس فرشتگان و جنیان قرار داد و فرزندان آنان نسل انسان ها را تشکیل دادند.

2. ازدواج با انسان های پیشین:
برخی از شواهد تاریخی نشان می دهد که عُمر زمین میلیون ها سال است و تاریخ حیات آدم و حوا خیلی کمتر از اینهاست!
لذا قبل از آفرینش آدم نیز موجوداتی و حتی انسان هایی وجود داشتند و ممکن است فرزندان آدم و حوا با آن ها ازدواج نموده باشند ، از امام باقر و امام سجاد علیهما السلام نیز روایاتی با این مضمون نقل شده است.

3. ازدواج خواهر و برادر: افرادی همچون علامه طباطبایی (ره) به استناد آیه:
« وَ بَثَّ مِنْهُما رِجالاً کَثِیراً وَ نِساءً؛ و از آن دو ( آدم و حوا) مردان و زنان زیادی به وجود آمدند»

معتقدند: غیر از آدم و حوا در گسترش نسل آدم کسی دخیل نبوده است … و هابیل با دختری که همزاد قابیل بوده ازدواج کرده و قابیل با همزاد هابیل … و نسل گسترش پیدا کرده است.
یعنی برادر با خواهر ازدواج کرده و چون در آن زمان هنوز قانون (حکم) تحریم ازدواج برادر و خواهر از طرف خداوند قرار داده نشده بود و راهی هم برای بقای نسل بشر وجود نداشت از این جهت اشکالی وارد نیست.

– این نوع ازدواج هم اگرچه در احکام اسلام حرام است ولی احکام تشریعی هستند و به فراخور زمان و مکان تعیین می شوند … چه اینکه خداوند حکیم می فرماید: «ان الحکم الا لله» حکم و تشریع احکام تنها از آن خداست.

– این نوع ازدواج در زمان حضرت آدم به خاطر ضرورت و شرایط حرام نبوده و خداوند اذن به آن داده است.

– توضیح تکمیلی:
حلال و حرام اموری بودند که برخی از آنها در هر دوره و هنگام نزول شریعت جدید تغییر می کردند و حتی پاره ای از حلال ها و حرام ها در همان دوره عوض می شدند. بنابراین نمی توانیم حرام ها و حلال هایی را که دین مبین اسلام به عنوان آخرین و کامل ترین دین برای ما به ارمغان آورده است، از ابتدای خلقت آدم ثابت و تغییر ناپذیر بپنداریم، بلکه حلال ها و حرام ها تابع مصلحت ها و مفاسدی واقعی هستند که در موضوعات احکام نهفته است و طبیعتا این مصالح و مفاسد در برهه های مختلف تغییر پذیر می باشند.

(برای مطالعه تفصیلی به لینک های موجود در بخش منبع رجوع کنید):

islamquest.net/fa/archive/question/fa560

hawzah.net/fa/Question/View/63882


منیع : مرکز پاسخگویی به شبهات


نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
پاسخ به شبهات و بیان دستاوردها