-
۲۵
+متن شبهه یا سوال:
در بین دینهای الهی فقط اسلام است که با شراب مخالف است، در حالی که هیچکدام از ادیان دیگر چنین نظری ندارند!
+پاسخ کوتاه :
شراب در تمام ادیان الهی ممنوع و نسبت به آن نهی وجود دارد و این بیان که شراب تنها در اسلام حرام است باور غلط و نادرستی است.
در یهودیت، نوشیدن مشروبات مستکننده و شراب و حتی انگور تازه یا خشک، به علت تأثیرات مخرب و زیانبار نهی شده است. (ر.ک: سفر پیدایش ۹:۲۰؛ پیدایش ۱۹:۳۱) بعنوان مثال در عهد عتیق، سفر لاویان، فصل دهم، فقره 8 و 9، چنین آمده است: «8- و خداوند هارون را خطاب کرده، گفت: 9- «تو و پسرانت با تو، چون به خیمه اجتماع داخل شوید، شراب و مُسْکِری منوشید مبادا بمیرید. این است فریضۀ ابدی در نسلهای شما.»
و یا در جای دیگری از عهد قدیم، سفر داوران، فصل13، فقره ی 4، چنین میگوید: «و الان باحذر باش و هیچ شراب و مسکری منوش و هیچ چیز نجس مخور.»
در شریعت یهود، با توجه به همین نکته ای که در سفر لاویان آمده و ما نیز به آن اشاره کردیم، حکم مجازات کاهنینی که شراب و دیگر مسکرات را مینوشیدند، مرگ عنوان شده است.
در مسیحیت هم وضع به همین گونه است. چرا که اولا، عهد عتیق که کتاب مورد قبول مسیحیان است شراب را حرام اعلام نموده و حکم به تحریم آن کرده است. علاوه بر عهد عتیق، در عهد جدید و انجیل هم چنین اعتقادی، یعنی حرمت شراب، پا برجاست! به عنوان مثال، در عهد جدید رساله پولس رسول به افسسیان، فصل5، فقره ی 18، چنین آمده است:
«مست شراب مشوید که در آن فجور است، بلکه از روح پر شوید.»
در آیین زرتشت هم ظاهرا وضع به همین منوال است. در ضمن پاسخ یکی از موبدان زرتشتی به پرسش یکی از مخاطبین چنین آمده است:
«سوال: آیا در گاتها و کتب دینی زرتشتیان ، نوشیدن مشروبات الکلی منع شده است؟
پاسخ: استفاده از هر گونه خوراک، نوشیدنی یا موادی که موجب آسیب رساندن به جسم، جان و خردمندی انسان شود از دیدگاه اشوزرتشت ناشایست میباشد. در بینش اشوزرتشت تشخیص اثرات هر کدام از اینها بر وجود انسان، بستگی به خرد همگانی و دانش زمان دارد.»
با توجه به مطالب فوق میتوان صریحا ادعا نمود که شراب در تمام ادیان الهی ممنوع و حرام بوده و هست. اسلام هم از این قاعده مستثنا نیست.
+پاسخ مفصل :
شراب در تمام ادیان الهی ممنوع و نسبت به آن نهی وجود دارد و این بیان که شراب تنها در اسلام حرام است باور غلط و نادرستی است.
در یهودیت، نوشیدن مشروبات مستکننده و شراب و حتی انگور تازه یا خشک، به علت تأثیرات مخرب و زیانبار نهی شده است. (ر.ک: سفر پیدایش ۹:۲۰؛ پیدایش ۱۹:۳۱) بعنوان مثال در عهد عتیق، سفر لاویان، فصل دهم، فقره 8 و 9، چنین آمده است:
«8- و خداوند هارون را خطاب کرده، گفت: 9- «تو و پسرانت با تو، چون به خیمه اجتماع داخل شوید، شراب و مُسْکِری منوشید مبادا بمیرید. این است فریضۀ ابدی در نسلهای شما.»
و یا در جای دیگری از عهد قدیم، سفر داوران، فصل13، فقره ی 4، چنین میگوید:
«و الان باحذر باش و هیچ شراب و مسکری منوش و هیچ چیز نجس مخور.»
در شریعت یهود، با توجه به همین نکته ای که در سفر لاویان آمده و ما نیز به آن اشاره کردیم، حکم مجازات کاهنینی که شراب و دیگر مسکرات را مینوشیدند، مرگ عنوان شده است. علاوه بر این، افرادی که خود را برای خداوند نذر میکردند نیز میبایست از نوشیدن شراب پرهیز مینمودند. (ر.ک: کتاب اشعیا، ۲۸:۷)
طبق آموزه هایی که در یهود از حضرت سلیمان نقل میشود، آن حضرت اعتقاد داشت که «شراب استهزا میکند و مسکرات عربده میآورد، و هر که به آن فریفته شود حکیم نیست» (عهد قدیم، سفر امثال سلیمان، فصل20، فقره ی 1) و برای دوری از مصیبت و غم و پیروی از اراده خدا نباید مشتاق شراب بود زیرا باعث فساد و گناه میشود. (امثال۲۳:۲۹ و حبقوق ۲:۱۵)
اینها اعتقادات دین «یهود» است که امروزه به صراحت در کتابهای مقدسشان وجود دارد. حال اینکه، چگونه سوال کننده محترم معتقد است که شراب در دین یهود حرام نیست، خود جای پرسشی جدی دارد.
در مسیحیت هم وضع به همین گونه است. چرا که اولا، عهد عتیق که به بخشهایی از آن اشاره کردیم، کتاب مورد قبول مسیحیان است. در تعریف عهد عتیق یا عهد قدیم آمده است که:
«عهد عتیق یا عهد قدیم یا تنخ کتاب مقدس یهودیان است که مسیحیان نیز آن را پذیرفته و به عنوان بخش اول از دو بخش کتاب مقدس خود قرار دادهاند. عهد عتیق نامی است که مسیحیان در مقابل عهد جدید به این کتاب دادهاند؛ اما یهودیان به کتاب مقدس خود تَنَخ میگویند که شامل تورات (پنج کتاب اول تنخ) به علاوه کتابهای سایر پیامبران است».
علاوه بر عهد عتیق، در عهد جدید و انجیل هم چنین اعتقادی، یعنی حرمت شراب، پا برجاست! به عنوان مثال، در عهد جدید رساله پولس رسول به افسسیان، فصل5، فقره ی 18، چنین آمده است:
«مست شراب مشوید که در آن فجور است، بلکه از روح پر شوید.»
این کتاب مقدس یهودیان و مسیحیان است که به صراحت بیانگر «حکم حرمت شراب» در این دو آیین آسمانی است. حال اگر پیروان این ادیان پایبند به دستورات دینی خود نیستند، مسئله دیگری است که در جایی دیگر باید به آن پرداخت.
در آیین زرتشت هم ظاهرا وضع به همین منوال است. در سوالی که در همین زمینه ـ یعنی حرمت شراب در دین زرتشت ـ توسط یکی از مخاطبینِ آقای نیکنام، که از موبدان زرتشتی و نماینده سابق زرتشتیان در مجلس شورای اسلامی است، پرسیده شده است چنین آمده:
«سوال: آیا در گاتها و کتب دینی زرتشتیان ، نوشیدن مشروبات الکلی منع شده است؟
پاسخ: استفاده از هر گونه خوراک، نوشیدنی یا موادی که موجب آسیب رساندن به جسم، جان وخردمندی انسان شود از دیدگاه اشوزرتشت ناشایست میباشد. در بینش اشوزرتشت تشخیص اثرات هر کدام از اینها بر وجود انسان، بستگی به خرد همگانی و دانش زمان دارد.» (سایت رسمی آقای کوروش نیکنام)
با توجه به مطالب فوق میتوان صریحا ادعا نمود که شراب در تمام ادیان الهی ممنوع و حرام بوده و هست. اسلام هم از این قاعده مستثنا نیست.
منیع : مرکز پاسخگویی به شبهات