-
۵۳
+متن شبهه یا سوال:
(چند نمونه از توجیهاتی که برخی از افراد برای فرار از تکلیف بیان میکنند)
– … آیا آیه ای هست که در این خصوص اشاره ای کرده باشه؟
– آیا آیه ای داریم که این حکم در آن وجود داشته باشد؟
– چیزی که در قرآن نیامده را من قبول ندارم.
+پاسخ کوتاه :
چندیست که این مسئله در میان مردم باب شده و آن اینکه، این حکم در قرآن نیامده و من آن را قبول ندارم، البته این حربه از سوی مخالفین دین شروع شده و کم کم در قشر نا آگاه به مسایل دینی رواج پیدا کرده است.
باید بگوییم که اگر حقیقتا قرآن را قبول دارید، خداوند در قرآن توضیح و تفسیر آن را برعهده پیامبر اکرم (ص) گذاشته است:
1. بِالْبَیِّنَاتِ وَالزُّبُرِ وَأَنزَلْنَا إِلَیْکَ الذِّکْرَ لِتُبَیِّنَ لِلنَّاسِ مَا نُزِّلَ إِلَیْهِمْ وَلَعَلَّهُمْ یَتَفَکَّرُونَ
ترجمه: [ﺯﻳﺮﺍ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ] ﺑﺎ ﺩﻟﺎﻳﻞ ﺁﺷﻜﺎﺭ ﻭ ﻧﻮﺷﺘﻪ ﻫﺎ [ﻓﺮﺳﺘﺎﺩﻳﻢ] ﻭ ﺍﻳﻦ ﻗﺮﺁﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺳﻮﻯ ﺗﻮ ﻓﺮﻭﺩ ﺁﻭﺭﺩﻳﻢ ﺗﺎ ﺑﺮﺍﻯ ﻣﺮﺩم ﺁﻧﭽﻪ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺳﻮﻯ ﺍﻳﺸﺎﻥ ﻧﺎﺯﻝ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﺗﻮﺿﻴﺢ ﺩﻫﻰ ﻭ ﺍﻣﻴﺪ ﻛﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﺑﻴﻨﺪﻳﺸﻨﺪ. (نحل / 44)
2. وَمَا أَنزَلْنَا عَلَیْکَ الْکِتَابَ إِلَّا لِتُبَیِّنَ لَهُمُ الَّذِی اخْتَلَفُوا فِیهِ وَهُدًى وَرَحْمَةً لِّقَوْمٍ یُؤْمِنُونَ
ترجمه: ﻭ ﻣﺎ [ﺍﻳﻦ] ﻛﺘﺎﺏ ﺭﺍ ﺑﺮ ﺗﻮ ﻧﺎﺯﻝ ﻧﻜﺮﺩﻳﻢ ﻣﮕﺮ ﺑﺮﺍﻯ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﺁﻧﭽﻪ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺍﺧﺘﻠﺎﻑ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﻧﺪ ﺑﺮﺍﻯ ﺁﻧﺎﻥ ﺗﻮﺿﻴﺢ ﺩﻫﻰ ﻭ [ﺁﻥ] ﺑﺮﺍﻯ ﻣﺮﺩﻣﻰ ﻛﻪ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﻣﻰ ﺁﻭﺭﻧﺪ ﺭﻫﻨﻤﻮﺩ ﻭ ﺭﺣﻤﺘﻰ ﺍﺳﺖ. (نحل / 64)
3. یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَأَطِیعُوا الرَّسُولَ وَأُولِی الْأَمْرِ مِنکُمْ فَإِن تَنَازَعْتُمْ فِی شَیْءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللَّهِ وَالرَّسُولِ إِن کُنتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْیَوْمِ الْآخِرِ ذَٰلِکَ خَیْرٌ وَأَحْسَنُ تَأْوِیلًا
ترجمه: ﺍﻯ ﻛﺴﺎﻧﻰ ﻛﻪ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺁﻭﺭﺩﻩ ﺍﻳﺪ ﺧﺪﺍ ﺭﺍ ﺍﻃﺎﻋﺖ ﻛﻨﻴﺪ ﻭ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﻭ ﺍﻭﻟﻴﺎﻯ ﺍﻣﺮ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ [ﻧﻴﺰ] ﺍﻃﺎﻋﺖ ﻛﻨﻴﺪ ﭘﺲ ﻫﺮ ﮔﺎﻩ ﺩﺭ ﺍﻣﺮﻯ [ﺩﻳﻨﻰ] ﺍﺧﺘﻠﺎﻑ ﻧﻈﺮ ﻳﺎﻓﺘﻴﺪ ﺍﮔﺮ ﺑﻪ ﺧﺪﺍ ﻭ ﺭﻭﺯ ﺑﺎﺯﭘﺴﻴﻦ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺩﺍﺭﻳﺪ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ [ﻛﺘﺎﺏ] ﺧﺪﺍ ﻭ [ﺳﻨﺖ] ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ [ﺍﻭ] ﻋﺮﺿﻪ ﺑﺪﺍﺭﻳﺪ ﺍﻳﻦ ﺑﻬﺘﺮ ﻭ ﻧﻴﻚ ﻓﺮﺟﺎم ﺗﺮ ﺍﺳﺖ. (النساء / 59)
4.َ سْئَلُوا أَهْلَ الذِّکْرِ إِنْ کُنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ
ترجمه: اگر نمى دانید، از آگاهان بپرسید. (انبیاء / ۷)
با توجه به آیات بالا باید بیان کرد تنها احکام کلی و اساسی در قرآن بیان شده است و تفصیل و بیان بسیاری از احکام در قرآن، به پیامبر واگذار شده است و بعد از پیامبر ائمه(ع) آنها را بیان می کنند، بنابراین نباید انتظار داشت تمام احکام جزئی در قرآن مطرح شده باشد. به عنوان مثال تعداد رکعات نماز در روایات ذکر شده است، نهی از رقص [پیامبر اسلام( ص) فرمود : (انهاکم عن الزفن …) یعنی شمارا از رقص نهی میکنم.] و بسیاری از احکام دیگر.
پس برای دست یافتن به احکام و تفصیل و کیفیت آنها باید به احادیث رجوع کرد.
منیع : مرکز پاسخگویی به شبهات